اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
X
تبلیغات
رایتل
پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:57



باسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات کاربران محترم جوابستان در ماه ضیافت الهی ، به اطلاع عزیزان می رساند مسابقه ویژه ماه مبارک رمضان که در سایت تبیان اصفهان قرار داده شده انتخاب شده است . مهلت پاسخ به سئوالات این مسابقه 31/6/88 بوده و اسامی برندگان مسابقه نیز 15/6/88 در همین سایت(تبیان اصفهان) اعلام خواهد شد .

سوالات و جواب مسابقه
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

1- چهار گناه از  گناهانى که موجب تغییر نعمت میشوند عبارتند از:

الف) ظلم به مردم -و ترک  عادتهای  نیک -وترک احسان به مردم -و کفر نعمت (جواب)

‌ب)    ترک صله ارحام میباشد در آن هنگام که نیازمند هستند،- و نخواندن نماز تا آنگاه که وقت آن بگذرد -و نیز ترک وصیت - و ندادن مظالم

‌ج) خوابیدن در هنگام نماز عشاء بطورى که نماز قضاء گردد.-و همچنین است نماز صبح -و کوچک شمردن نعمتها و شکایت از خدا

‌د)   و شوخى و مزاح بیجا با مردم- و سخنان لغو و بى‏فایده -و عیب‏جوئى از مردم -و هم‏نشینى با مردان آلوده‏

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

2- چهار گناه از گناهانی که گناهانى که موجب نازل شدن بلا  میگردند :

الف) گناه علنى- و ارتکاب محرمات- و نافرمانى از نیکان- و متابعت از اشرار

‌ب) قطع رحم- سوگند دروغ- و گفتن سخنان غیر واقع- و زنا و بی عفتی

‌ج)  کمک نکردن به ستم‏دیدگان -و نرسیدن به حال محرومان و مهمومان -و ترک امر به معروف -و نهى از منکر  (جواب)

‌د)  خوردن شراب، -و بازى کردن قمار، و شوخى و مزاح بیجا با مردم- و سخنان لغو و بى‏فایده

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

3- پنج گناه از  گناهانى که باطن آدمیان را آشکار مینمایند ( یعنی گناهانی که انسان با دست خودش باطن کریه خودش را به دیگران نشان دهد )عبارتند از :

الف) کسانى که وام میگیرند و قصد ندارند آن را برگردانند -آنهائى که در راه باطل اموال خود را اسراف میکنند-و نسبت به زن و فرزندان -و خویشاوندان بخل میکنند-و یا بد اخلاق هستند

‌ب)بد اخلاق هستند -و صبر ندارند-خستگی و ملول خاطر -و همواره کسل و تنبل میباشند- و به اهل دیانت به نظر خفت نگاه میکنند

‌ج) قطع رحم- سوگند دروغ- و گفتن سخنان غیر واقع- و زنا و بی عفتی - و سد راه مسلمانان

‌د) الف و ب (جواب)

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

4- در رمضان، مؤمنان با کارت «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» به میهمانى خداوند دعوت شده‏اند، و این میهمانى ویژگى‏هایى دارد که عبارتند از :

الف)1 میزبان، خداوند است و میهمانان را شخصاً دعوت کرده است.2 وسیله پذیرایى، شب قدر، نزول قرآن، فرود آمدن فرشتگان، استجابت دعا، لطافت روح، و دورى از دوزخ است.3 زمان پذیرایى، ماه رمضان است که به گفته‏ى روایات، اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است. (جواب)

‌ب) 1-چگونگى پذ یرایى، شب قدر به گونه‏اى است که در آن نیاز یک سال میهمانان تأمین مى‏شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزیّن مى‏گردد.2- غذاى این ماه، غذاى روح است که براى رشد معنوى لازم است، نه غذاى جسم. لطف غذاى این مهمانى، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه آن در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه‏هاى دیگر است.3-این میهمانى هیچ سنخیّتى با میهمانى‏هاى دنیوى ندارد. خداوندِ عالِم و غنى و خالق و باقى و عزیز و جلیل، میزبان انسان‏هاى جاهل و فقیر و فانى و مخلوق و ذلیل مى‏شود

‌ج)  الف و ب

‌د)  هیچکدام

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

5- این حدیث از کیست ؟«آیا شما را سوى چیزى رهنمون شوم که اگر شما آن را انجام دهید شیطان از شما دور مى‏گردد، چنان که مشرق از مغرب دور مى‏گردد؟.

عرض کردند: آرى.

فرمود: «روزه رویش را سیاه مى‏کند، صدقه پشتش را مى‏شکند، دوستى براى خدا و پشتکار بر کار نیک نابودش مى‏کند و استغفار شاهرگش را مى‏زند و هر چیز زکاتى دارد و زکات بدنها روزه است»

الف‌)  امام صادق علیه السلام

‌ب) پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله (جواب) 

‌ج) امام علی علیه السلام

‌د) الف و ب وج

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

6- جای خالی را پر کنید :

پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «در بهشت درى وجود دارد که « .......» نامیده مى‏شود، روز قیامت روزه‏داران به آن درآیند و جز آنها کسى از آن در وارد نمى‏شود، گفته مى‏شود: روزه‏داران کجایند؟ بر مى‏خیزند و جز آنان کسى از آن وارد نمى‏شود و چون وارد شدند، بسته مى‏شود و کسى دیگر از آن وارد نمى‏شود».

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «اگر کسى شخص روزه‏دارى را افطار دهد، [اجرى‏] همچون اجر او دارد ..........».

الف) ریّان - بى‏آنکه از اجر روزه‏دار چیزى کاسته شود . (جواب)

‌ب) بى‏آنکه از اجر روزه‏دار چیزى کاسته شود - سلام

‌ج) عدن –  و دو برابر ثواب به او نیز می دهند

‌د)  رمضان - بى‏آنکه از اجر روزه‏دار چیزى کاسته شود .

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

7- پیغمبر اکرم براى ماه مبارک رمضان  چه تعبیر عجیبى دارد ؟

الف) مى‏فرماید: دُعیتُمْ فیهِ الى‏ ضِیافَةِ اللَّهِ

‌ب) مى‏فرماید: شما در این ماه به مهمانى خدا خوانده شده‏اید؛

‌ج)مى‏فرماید: در این ماه، خدا میزبان است و شما میهمان

‌د) الف – ب- ج  (جواب)

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

 

8- کدام آیه است دلالت دارد  مراد از قدر تقدیر و اندازه‏گیرى است، پس شب قدر شب اندازه‏گیرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث یک سال(جوابستان) را یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر مى‏کند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر مى‏سازد،

الف)  فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ (جواب)

‌ب) شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

‌ج) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

‌د)  إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرینَ اللَّهَ کَثیراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

9- کدام آیه دلالت دارد که حوادث در لوح محفوظ معین شده باشد، ولى مشیت الهى آن را تغییر دهد،

الف) تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ

‌ب) وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ- وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر.

‌ج) یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ (جواب)

‌د)  إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

10 – جای خالی را پر کنید :

خدایا اگر زمانى من گنگ و لال شدم نفهمیدم از تو چه باید بخواهم، عوضى چیزى خواستم، خدایا اگر از مطلوب واقعى خودم کور شدم، چشمهایم آن مطلوبهاى واقعى خودم را ندید و چیزهایى را دید که اصلًا نباید من به اینها توجه کنم، خدایا اولین دعاى من این است که ...................................

الف) با آن لطف و کرم خودت دست به قلب من بینداز  (جواب)

‌ب)  دل مرا هدایت کن که بفهمم چه بخواهم،

‌ج) مرا به مصالح خودم راهنمایى کن

‌د)  هر سه مورد .

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

۱۱-کدام گزینه صحیح است ؟

قل یا محمّد :

الف) قل لمن افتخر بالقوّة: تَلْفَحُ  وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِیها کالِحُونَ - و قل لمن افتخر بالمال و الولد: یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ، عَلَیْها - لمن افتخر بالوجه الحسن: مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ

‌ب) قل لمن افتخر بالقوّة: عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ- لمن افتخر بالوجه الحسن: تَلْفَحُ  » وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِیها کالِحُونَ - و قل لمن افتخر بالمال و الولد: یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ، (جواب)

‌ج) قل لمن افتخر بالقوّة: عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ- لمن افتخر بالوجه الحسن: تَلْفَحُ  » یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ، - و قل لمن افتخر بالمال و الولد: وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَ هُمْ فِیها کالِحُونَ

‌د) هر سه مورد

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

12- کدام از این آیات دلالت دارد بر ایمان به اداء.

الف)  یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِیعاً  وَ إِنَّ مِنْکُمْ لَمَنْ لَیُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصابَتْکُمْ مُصِیبَةٌ قالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیَّ إِذْ لَمْ أَکُنْ مَعَهُمْ شَهِیداً  وَ لَئِنْ أَصابَکُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَیَقُولَنَّ کَأَنْ لَمْ تَکُنْ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُ مَوَدَّةٌ یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً 

‌ب) وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمانَکُمْ   (جواب) 

‌ج)لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ 

‌د) یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

13- کدام گزینه صحیح تر است ؟

الف)هر که به مسجد رفت و آمد کند یکى از هشت بهره برگیرد: 1-برادرى که در راه خدا با او رفاقت کند،2- علم تازه‏اى،3-آیه‏ى محکمى، (که با قرآن آشناتر شود)،4- رحمتى که در انتظارش بوده،5- پندى که از هلاکت نجاتش بخشد، 6-سخنى که موجب(جوابستان)  هدایتش شود، 7-و ترک گناهى از روى ترس( خشیت ترسی است که از روی معرفت و آگاهی  و توجه به عظمت خداوند8-یا از روی حیا  (جواب)

‌ب) هر که به مسجد رفت و آمد کند یکى از هشت بهره برگیرد: 1-برادرى که در راه خدا با او رفاقت کند،2- علم تازه‏اى،3-قصه ای بشنود 4- رحمتى که در انتظارش بوده،5- پندى که از هلاکت نجاتش بخشد، 6-سخنى که موجب هدایتش شود، 7-و ترک گناهى از روى ترس( خشیت ترسی است که از روی معرفت و آگاهی  و توجه به عظمت خداوند8-یا از روی حیا

‌ج) هر که به مسجد رفت و آمد کند یکى از هشت بهره برگیرد: 1-برادرى که در راه خدا با او رفاقت کند،2- علم تازه‏اى،3-قصه ای بشنود 4- رحمتى که در انتظارش بوده،5- پندى که از هلاکت نجاتش بخشد، 6-سخنى که موجب  هلاکتش  شود، 7-و ترک گناهى از روى ترس( خشیت ترسی است که از روی معرفت و آگاهی  و توجه به عظمت خداوند8-یا از روی حیا

‌د)  هر که به مسجد رفت و آمد کند یکى از هشت بهره برگیرد: 1-و لباس ایمان که حیا است می رسد 2- و زینتش که وفاى به عهد است می رسد  3-و مردانگیش  که عمل صالح است ، 4-و ستونش که  پرهیزگارى است می رسد 5-  و هر چیزى پایه‏اى دارد، و پایه اسلام دوستى ما خاندان است که به دوستی ما نائل می شود  5- به صبر که سر ایمان است می رسد 6- سخنى که موجب  هلاکتش  شود، 7-و ترک گناهى از روى ترس( خشیت ترسی است که از روی معرفت و آگاهی  و توجه به عظمت خداوند8-یا از روی حیا

 *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

14- برای حدیث زیر کدام  آیات مناسب هستند ؟

الف)  از امام سجاد علیه السّلام شنیدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت کدام است فرمود:

ترس از خدا در هنگام خلوتوَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

و صدقه در هنگام تنگدستى وَ راوَدَتْهُ الَّتی‏ هُوَ فی‏ بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

صبر در هنگام مصیبت وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ

بردبارى در هنگام غضب فَما أُوتیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ 

 و راستگوئى در هنگام ترس الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ  

‌ب)   از امام سجاد علیه السّلام شنیدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت کدام است فرمود:

ترس از خدا در هنگام خلوت وَ راوَدَتْهُ الَّتی‏ هُوَ فی‏ بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

و صدقه در هنگام تنگدستى وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

صبر در هنگام مصیبت فَما أُوتیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ 

 

بردبارى در هنگام غضب وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ

و راستگوئى در هنگام ترس الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ  

‌ج) از امام سجاد علیه السّلام شنیدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت کدام است فرمود:

ترس از خدا در هنگام خلوت وَ راوَدَتْهُ الَّتی‏ هُوَ فی‏ بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

و صدقه در هنگام تنگدستى وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

صبر در هنگام مصیبت وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ

بردبارى در هنگام غضب فَما أُوتیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ 

 و راستگوئى در هنگام ترس الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ  (جواب)

‌د) از امام سجاد علیه السّلام شنیدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت کدام است فرمود:

ترس از خدا در هنگام خلوت وَ راوَدَتْهُ الَّتی‏ هُوَ فی‏ بَیْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

و صدقه در هنگام تنگدستى الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ  

صبر در هنگام مصیبت وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ

بردبارى در هنگام غضبفَما أُوتیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ 

 و راستگوئى در هنگام ترس  وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

15- چهار ذکر قرآنی برای چهار مشکل ذکر شده است . صحیح ترین گزینه را انتخاب کنید :

الف :

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ برای رفع مشکلات  اقتصادی

لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ برای رفع غم و غصه و اضطراب

وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ برای رفع مکر و حیله ی دیگران

ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ برای رفع ترس

ب :

َحسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ برای رفع ترس

لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ برای رفع غم و غصه و اضطراب

وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ برای رفع مکر و حیله ی دیگران

ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ برای رفع مشکلات  اقتصادی  (جواب)

ج :

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ برای رفع مشکلات  اقتصادی

لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ برای رفع غم و غصه و اضطراب

وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ برای رفع مکر و حیله ی دیگران

ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ برای رفع ترس

د :

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ برای رفع ترس

لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ برای رفع غم و غصه و اضطراب

وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ برای رفع مکر و حیله ی دیگران

ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ برای رفع مشکلات  اقتصادی

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

 

16- کدام جواب امام علی علیه السلام  درست است ؟

الف. یک بار که على علیه السلام با او صحبت کرد، با على با خشونت سخن گفت، گفت: على! من آن شمشیر را که خریدم با خداى خودم پیمان بستم که با این شمشیر بدترین خلق خدا کشته شود، و همیشه از خدا خواسته‏ام و دعا کرده‏ام که خدا با این شمشیر بدترین خلق خودش را بکشد. فرمود: اتفاقاً این دعاى تو مستجاب  نشده  است، چون  من به شهادت می رسم و به رستگار ابدی می رسم .

‌ب. یک بار که على علیه السلام با او صحبت کرد، با على با خشونت سخن گفت، گفت: على! من آن شمشیر را که خریدم با خداى خودم پیمان بستم که با این شمشیر بدترین خلق خدا کشته شود، و همیشه از خدا خواسته‏ام و دعا کرده‏ام که (جوابستان) خدا با این شمشیر بدترین خلق خودش را بکشد. فرمود: اتفاقاً این دعاى تو مستجاب شده است، چون خودت را با همین شمشیر خواهند کشت. (جواب)

‌ج. یک بار که على علیه السلام با او صحبت کرد، با على با خشونت سخن گفت، گفت: على! من آن شمشیر را که خریدم با خداى خودم پیمان بستم که با این شمشیر بدترین خلق خدا کشته شود، و همیشه از خدا خواسته‏ام و دعا کرده‏ام که خدا با این شمشیر بدترین خلق خودش را بکشد. فرمود: دعای تو مستجاب نمی شود چون تو آدمی هستی که امامت را می کشی .

‌د. یک بار که على علیه السلام با او صحبت کرد، با على با خشونت سخن گفت، گفت: على! من آن شمشیر را که خریدم با خداى خودم پیمان بستم که با این شمشیر بدترین خلق خدا کشته شود، و همیشه از خدا خواسته‏ام و دعا کرده‏ام که خدا با این شمشیر بدترین خلق خودش را بکشد. فرمود: تو آدم زیانکاری هستی .

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

 

17- علی علیه السلام نسبت به خوارج چه وصیتی کرد صحیح ترین آن را انتخاب کنید :

الف. درست است که  خوارج  مرا کشتند ولى بعد از من اینها را نکشید، چون بعد از من شما هرچه که اینها را بکشید به نفع معاویه کار کرده‏اید نه به نفع حق و حقیقت، و معاویه خطرش خطر دیگرى است. فرمود:   خوارج را بعد از من نکشید که آن که حق را مى‏خواهد و اشتباه کرده مانند آن که از ابتدا باطل را مى‏خواسته و به آن رسیده است نیست. اینها احمق و نادان‏اند، ولى او از اول دنبال باطل بود و به باطل خودش هم رسید. (جواب)

‌ب. درست است که  خوارج  مرا کشتند ولى بعد از من اینها را  بکشید چون به ضرر دین هستند ، چون بعد از من شما هرچه که اینها را بکشید به نفع  اسلام  کار کرده‏اید    

‌ج.  درست است که  خوارج  مرا کشتند ولى بعد از من اینها را نکشید، چون  دین اسلام دین رافت و مهربانی است و خداوند آنها را به سزای اعمالشان می رسد.

‌د. درست است که  خوارج  مرا کشتند ولى بعد از من اینها را نکشید،  چون على علیه السلام  با کسى کینه ندارد، همیشه روى حساب حرف مى‏زند

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

18- کدام گزینه درست ؟

‌الف. ابن ملجم یکى از آن نه نفر زُهّاد و خشکه مقدس‏هاست که مى‏روند در مکه و آن پیمان معروف را مى‏بندند و مى‏گویند همه فتنه‏ها در دنیاى اسلام(جوابستان)  معلول سه نفر است: على، معاویه و عمرو عاص (جواب) 

‌ب.ابن ملجم یکى از آن نه نفر زُهّاد و خشکه مقدس‏هاست که مى‏روند در مکه و آن پیمان معروف را مى‏بندند و مى‏گویند همه فتنه‏ها در دنیاى اسلام معلول سه نفر است:  ، معاویه و ابن زیاد و  عمرو عاص

‌ج.ابن ملجم یکى از آن نه نفر زُهّاد و خشکه مقدس‏هاست که مى‏روند در مکه و آن پیمان معروف را مى‏بندند و مى‏گویند همه فتنه‏ها در دنیاى اسلام معلول سه نفر است: على، معاویه و  ابن زیاد

‌د. ابن ملجم یکى از آن نه نفر  بی دین است که مى‏روند در مکه و آن پیمان معروف را مى‏بندند و مى‏گویند همه فتنه‏ها در دنیاى اسلام معلول سه نفر است: على، معاویه و عمرو عاص

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

19-چرا قبر علی علیه السلام مخفی شد و شبانه دفن شد ؟

الف.  براى اینکه اگر خوارج  مى‏دانستند على را کجا دفن کرده‏اند، به مدفن على جسارت مى‏کردند،

‌ب. نبش قبر مى‏کردند و جنازه على را از قبرش بیرون مى‏کشیدند.

‌ج. الف و ب (جواب)

‌د. هیجکدام

 

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

20- قبر علی علیه السلام در چه زمانی آشکار شد؟ و اولین کسی که آشکار کرد چه کسی بود ؟

الف. امام صادق علیه السلام براى اولین بار [محل قبر على علیه السلام را] آشکار فرمود. همین صفوان معروفى که شما در زیارت عاشورا دعایى مى‏خوانید که در سند آن نام او آمده است، مى‏گوید من خدمت امام صادق در کوفه بودم، ایشان ما را آورد سر قبر على علیه السلام و فرمود قبر على اینجاست و دستور داد- ظاهراً براى اولین بار- سایبانى براى قبر على علیه السلام تهیه کنیم، و از آن وقت قبر على علیه السلام آشکار شد. (جواب)

‌ب.در زمان امام سجاد علیه السلام وآن حضرت اولین کسی بود که قبر امام علی علیه السلام را آشکار کرد . همین صفوان معروفى که شما در زیارت عاشورا دعایى مى‏خوانید که در سند آن نام او آمده است، مى‏گوید من خدمت امام سجاد علیه السلام در کوفه بودم، ایشان ما را آورد سر قبر على علیه السلام و فرمود قبر على اینجاست (جوابستان) و دستور داد- ظاهراً براى اولین بار- سایبانى براى قبر على علیه السلام تهیه کنیم، و از آن وقت قبر على علیه السلام آشکار شد. 

‌ج. در زمان امام  رضا  علیه السلام وآن حضرت اولین کسی بود که قبر امام علی علیه السلام را آشکار کرد . . همین صفوان معروفى که شما در زیارت عاشورا دعایى مى‏خوانید که در سند آن نام او آمده است، مى‏گوید من خدمت امام  رضا  علیه السلام در کوفه بودم، ایشان ما را آورد سر قبر على علیه السلام و فرمود قبر على اینجاست و دستور داد- ظاهراً براى اولین بار- سایبانى براى قبر على علیه السلام تهیه کنیم، و از آن وقت قبر على علیه السلام آشکار شد.

‌د.در زمان امام کاظم  علیه السلام وآن حضرت اولین کسی بود که قبر امام علی علیه السلام را آشکار کرد . همین صفوان معروفى که شما در زیارت عاشورا دعایى مى‏خوانید که در سند آن نام او آمده است، مى‏گوید من خدمت امام  کاظم  علیه السلام در کوفه بودم، ایشان ما را آورد سر قبر على علیه السلام و فرمود قبر على اینجاست و دستور داد- ظاهراً براى اولین بار- سایبانى براى قبر على علیه السلام تهیه کنیم، و از آن وقت قبر على علیه

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo