جواب سوالات تبیان و همه مسابقات

جواب سوالات تبیان و همه مسابقات و انواع کلیپ

جواب سوالات تبیان و همه مسابقات

جواب سوالات تبیان و همه مسابقات و انواع کلیپ

تفسیر دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان « الّلهم غشّنی فیه بالرحمه و ارزقنی فیه التوفیق و الصمه و طهّر قلبی من غیاهب التهمه یا رحیما بعباده المؤمنین »بارالها! در این روز مرا به رحمت خود بپوشان و توفیق حفظ از گناهان روزی فرما و دلم را از تاریک های مشکوک و اوهام باطل پاک دار. ای مهربان بر بندگان اهل ایمان.

در این روز صائم و سالک الی الله در اثر سیر و سلوک و پیمودن منازل کمال آنچنان رشد نموده که با نظری بلند سه خواسته مهم که صفت اولیاء الله است از خداوند می‌خواهد. یعنی این خواسته‌ها نشانه نورانیت و صفای باطن روزه دار است و از شفافیت قلب و دل و جان او برخاسته است که خدایا! مرا در رحمت واسعه خودت بپوشان که در دریای رحمت تو همچون غواص شناور باشم و رحمتت همه وجود مرا بپوشاند و مسلم است چنین مقامی و رسیدن به چنین جایگاهی نه فقط خود سالک محو جمال و مشاهده انوار ربوبی می‌شود بلکه برای دیگران هم نور و رحمت است نه فقط خودش به کمال رسیده که دست دیگران را هم می‌گیرد و راهنمایی می‌کند و به مقصد می‌رساند که این مقام رسولان الهی است که برای دستگیری بشر آمده‌اند لذا سالک هم به آنها اقتدا کرده و با داشتن نیروی معنوی و بینه علمی و عملی چراغ راهنما برای کسانی که مستضعف فکری یا عقیدتی هستند می‌گردد و مربی و خضر راه برای تشنگان وادی محبت می‌شود. چون خواسته دوم هم تقاضای عصمت و پاکی است که شرط امامت و راهبری است اما  عصمت نسبی است در روایات از معصومین(علیهم السلام) آمده است: کسی که لباس عصمت پوشید، از لغزش درامان است. رسول خدا(صلی الله و علیه و آله) فرمود: هر کس مطیع خداوند باشد، خداوند او را حفظ می‌کند و امام علی(علیه السلام) فرمود: تقوی الهی عصمتی است برای تو در زندگی و عصمت مقرون به تقوی است و فرمود: حکمت یک نوع عصمت است و می‌فرماید: خدایا راهی برای دوری از گناه نیست مگر به حفظ و حصانت تو.
البته بحث عصمت معصومین (علیهم‌السلام) جداست اما این صفت بقدری مهم است که اولین نشانه امام و پیغمبران عصمت آنها است به معنی حقیقی کلمه یعنی نه گناه می‌کند و نه فکر گناه و همه وجودش معصوم است. وقتی هشام که از دوستان امام صادق (علیه السلام) است از حضرت معنی معصوم را ‌پرسید، حضرت فرمودند: معصوم کسی است که خداوند او را از جمیع محارم حفظ کرده و خداوند می‌فرماید: « و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم » و مسلم است کسی که پیچیده در رحمت الهی و در پناه خدا و عصمت از گناه به سر ببرد، قلبش از هر گونه تاریکی و شک و اوهام باطله پاک است. خداوندا نصیب همه فرماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد