پاسخ سوال آدینه تبیان (پنجشنبه 12 شهریور)

سوال: با توجه به آیه 148 سوره بقره عبارت «این ما تکونوا یات بکم الله جمیعاً» چگونه تفسیر شده است؟ 

 


سوال: با توجه به آیه 148 سوره بقره عبارت «این ما تکونوا یات بکم الله جمیعاً» چگونه تفسیر شده است؟



جواب:

سپس قرآن کریم به عنوان یک هشدار به خرده گیران ، و تشویق نیکوکاران مى فرماید: ((هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد (اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا). در آن دادگاه بزرگ رستاخیز که صحنه نهائى پاداش و کیفر است . چنین نیست که عده اى مشغول انجام بهترین کارها باشند و گروهى دیگر جز سمپاشى و تخریب و اخلال کار دیگرى نکنند، و با هم یکسان باشند و حساب و کتاب و جزائى در کار نباشد، مسلم بدانید چنان روزى در پیش است و به همه حسابها رسیدگى مى شود. و از آنجا که ممکن است براى بعضى این جمله عجیب باشد که چگونه خداوند ذرات خاکهاى پراکنده انسانها را هر جا که باشد جمع آورى مى کند و لباس حیات نوینى بر آنها مى پوشاند؟ بلافاصله مى گوید: ((و خداوند بر هر کارى قدرت دارد)) (ان الله على کل شى ء قدیر). در حقیقت این جمله در پایان آیه به منزله دلیل است براى جمله قبل از ((اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا)). نکته : - آن روز که یاران مهدى (علیه السلام ) جمع مى شوند در روایات متعددى که از ائمه اهل بیت (علیهمالسلام ) به ما رسیده جمله ((اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا)) به اصحاب مهدى (علیه السلام ) تفسیر شده است . از جمله در کتاب روضه کافى از امام باقر (علیه السلام ) مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله فرمود: یعنى اصحاب القائم ، الثلاثماة و البضعة عشر رجلا، هم و الله الامة المعدودة ، قال یجتمعون و الله فى ساعة واحدة قزع کقزع الخریف : ((منظور اصحاب امام قائم (علیه السلام ) که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از ((امة معدودة )) آنها هستند، به خدا سوگند در یکساعت همگى جمع مى شوند همچون پاره هاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مى گردد))!. از امام على بن موسى الرضا (علیهماالسلام ) نیز نقل شده : و ذلک و الله ان لو قام قائمنا یجمع الله الیه جمیع شیعتنا من جمیع البلدان : به خدا سوگند هنگامى که مهدى (علیه السلام ) قیام کند تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند.  بدون شک این تفسیر از مفاهیم ((بطون )) آیه است ، چرا که مى دانیم طبق روایات ، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهر و همگانى عمومى است ، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است ، که جز پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) و امامان (علیهمالسلام ) و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند. به تعبیر دیگر: در حقیقت این روایات اشاره به آن است ، خدائى که قدرت دارد ذرات پراکنده خاک انسانها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى کند، به آسانى مى تواند یاران مهدى را در یک روز و یک ساعت براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تاسیس حکومت عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم ، جمع نماید.